Normal view MARC view ISBD view

Οι μαστοί του Τειρεσία : δράμα σουρεαλιστικό σε δύο πράξεις και έναν πρόλογο / Γκυγιώμ Απολιναίρ · μετάφραση : Άρης Σφακιανάκης · εισαγωγή και γλωσσική επιμέλεια : Αλέξης Ζήρας.

By: Apollinaire, Guillaume, 1880-1918.
Contributor(s): Ζήρας, Αλέξης, 1945- [Author of introduction, Editor] | Σφακιανάκης, Άρης, 1958- [Translator].
Material type: TextTextSeries: Λογοτεχνία · 12.Publisher: Αθήνα : Αιγόκερως, c1985Description: 93 σ. : εικ. · 18 εκ.Subject(s): Γαλλική λογοτεχνία -- ΠοίησηDDC classification: 842 Summary: Στους "Μαστούς τον Τειρεσία", "δράμα σουρεαλιστικό" -πρώτη χρησιμοποίηση του όρου- , βρίσκουν την άμεση ανταπόκριση τους οι απόψεις του Απολινέρ για το μοντέρνο θέατρο, το θέατρο που έρχεται σε σύγκρουση με τη νατουραλιστική παράδοση, και όπου, ανάλογα με την περίπτωση, το κωμικό βαραίνει περισσότερο απ' το τραγικό ή αντίστροφα. "Οι μαστοί του Τειρεσία" ανήκουν, σαν θεατρικό είδος, στη γραμμή των φαρσοκωμωδιών του Αλφρέντ Ζαρί, τουλάχιστον από μια πλευρά. Υπάρχει εδώ, φανερά, ιδιαίτερα στις τελευταίες σκηνές του έργου, μια στάση διακωμώδησης των αστικών ηθών, της φιλοχρηματίας, της εξαργύρωσης του καλλιτεχνικού ταλέντου με σκοπό την κοινωνική αναρρίχηση σε ανώτερες τάξεις, διακωμώδηση, όμως, που δεν χρησιμοποιεί για να πετύχει το στόχο της τη δομή και την τεχνική του μολιερικού, λ.χ., θεάτρου. Ο Απολινέρ συγχωνεύει διάφορες θεατρικές τεχνικές, συχνά αντίρροπες μεταξύ τους, προσπαθεί να περάσει στη σκηνή ό,τι συνέβαινε στην εποχή του και σ' άλλες τέχνες. Χωρίς ν' αποκόβεται από τη μεγάλη παράδοση των Ρομαντικών και ιδιαίτερα του Ζεράρ ντε Νερβάλ (η ευαισθησία, η μελαγχολία κι ο λυρισμός του είναι στοιχεία που διακρίνονται αμέσως στον αρχικό μονόλογο των "Μαστών τον Τειρεσία"), επιδιώκει να μεταφέρει στο θέατρο εκείνο το "καινούριο πνεύμα", που, ήδη, είχε εμφανιστεί στην ποίηση και στις εικαστικές τέχνες του καιρού του.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Item type Current location Call number Copy number Status Barcode
Books Books Δημοτική Βιβλιοθήκη Ζωγράφου
Κεντρική Βιβλιοθήκη
842/APO (Browse shelf) 1 Available 11187

Στους "Μαστούς τον Τειρεσία", "δράμα σουρεαλιστικό" -πρώτη χρησιμοποίηση του όρου- , βρίσκουν την άμεση ανταπόκριση τους οι απόψεις του Απολινέρ για το μοντέρνο θέατρο, το θέατρο που έρχεται σε σύγκρουση με τη νατουραλιστική παράδοση, και όπου, ανάλογα με την περίπτωση, το κωμικό βαραίνει περισσότερο απ' το τραγικό ή αντίστροφα. "Οι μαστοί του Τειρεσία" ανήκουν, σαν θεατρικό είδος, στη γραμμή των φαρσοκωμωδιών του Αλφρέντ Ζαρί, τουλάχιστον από μια πλευρά. Υπάρχει εδώ, φανερά, ιδιαίτερα στις τελευταίες σκηνές του έργου, μια στάση διακωμώδησης των αστικών ηθών, της φιλοχρηματίας, της εξαργύρωσης του καλλιτεχνικού ταλέντου με σκοπό την κοινωνική αναρρίχηση σε ανώτερες τάξεις, διακωμώδηση, όμως, που δεν χρησιμοποιεί για να πετύχει το στόχο της τη δομή και την τεχνική του μολιερικού, λ.χ., θεάτρου. Ο Απολινέρ συγχωνεύει διάφορες θεατρικές τεχνικές, συχνά αντίρροπες μεταξύ τους, προσπαθεί να περάσει στη σκηνή ό,τι συνέβαινε στην εποχή του και σ' άλλες τέχνες. Χωρίς ν' αποκόβεται από τη μεγάλη παράδοση των Ρομαντικών και ιδιαίτερα του Ζεράρ ντε Νερβάλ (η ευαισθησία, η μελαγχολία κι ο λυρισμός του είναι στοιχεία που διακρίνονται αμέσως στον αρχικό μονόλογο των "Μαστών τον Τειρεσία"), επιδιώκει να μεταφέρει στο θέατρο εκείνο το "καινούριο πνεύμα", που, ήδη, είχε εμφανιστεί στην ποίηση και στις εικαστικές τέχνες του καιρού του.

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.