Normal view MARC view ISBD view

Ιστορία της ινδικής φιλοσοφίας : από την βεδική ως την σύγχρονη έποχη .

By: Βελισσαρόπουλος, Δημήτρης Κ, 1920- [Author].
Material type: TextTextPublisher: Αθήνα: Δωδώνη, 1981Description: 473 σ. · 23 εκ.Subject(s): Φιλοσοφία, Ινδική -- ΙστορίαDDC classification: 199.54 Summary: Στο βιβλίο του ο συγγραφεύς περιγράφει την γένεση και την εξέλιξη της ινδικής σκέψεως σε μια περίοδο που εκτείνεται από το 1500 π.Χ. ως τα σήμερα. Σκέφθηκε ότι εκείνο που έχουν περισσότερο ανάγκη οι ενδιαφερόμενοι για το θέμα, Έλληνες αναγνώστες, είναι ένα ευρύ διάγραμμα της ινδικής φιλοσοφίας που να χρησιμεύη σα σύστημα συντεταγμένων και όργανο προσανατολισμού. Χωρίς αυτό είναι δύσκολη, αν μη αδύνατη, η κατανόηση έργων πάνω σε πιο ειδικευμένα θέματα. Ο συγγραφεύς όμως δεν θέλησε να περιορισθή σ αυτό τον αντικειμενικό σκοπό. Επεδίωξε, ανάμεσα στην κατάταξη εννοιών και ιστορικών περιόδων, να ερμηνεύση το βαθύτερο πνευματικό μήνυμα της Ινδίας. Εκεί όπου ήταν τούτο δυνατό, για να το καταστήση πιο εύληπτο, προσέφυγε σε αντιπαραβολές και συγκρίσεις με ανάλογες αρχαίες ελληνικές ή δυτικο-ευρωπαϊκές φιλοσοφικές και επιστημονικές αντιλήψεις. Θεώρησε ότι ο αμοιβαίος φωτισμός θα συντελούσε στην ανετώτερη αφομοίωση του κειμένου από τον αναγνώστη. Θα έδιδε επίσης την ευκαιρία, ιδιαίτερα στους νεώτερους, να νοιώσουν καλλίτερα ποια ήταν η βασικώτερη συμβολή των αρχαίων προγόνων μας στην εξέλιξη της ανθρώπινης σκέψεως και γιατί ο κόσμος όλος θεωρεί ότι στη χώρα μας για πρώτη φορά χειραφετήθηκε ο ανθρώπινος νους. Ταυτόχρονα όμως, η σύγκριση θα βοηθούσε τον αναγνώστη να καταλάβη γιατί τα τελευταία χρόνια θεωρείται απαραίτητη η υιοθέτηση πολλών από τις βασικές αντιλήψεις του ινδικού στοχασμού και γιατί αυξήθηκε το ενδιαφέρον προς αυτόν. Το βιβλίο περιλαμβάνει 37 κεφάλαια κατανεμημένα σε επτά μέρη. Σ αυτά προστίθενται, εκτός από τον πρόλογο, εκτεταμένες εισαγωγικές παρατηρήσεις, όπου δίδονται τα γενικά χαρακτηριστικά της ινδικής σκέψεως, επίλογος και σανσκριτικό γλωσσάριο. Ο συγγραφεύς προτίμησε να περιλάβη τόσο την ινδουϊκή σκέψη, όσο και την βουδδική που είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Επίσης, αντί να σταματήση στην Μεσαιωνική φιλοσοφία όπως πράττουν πολλοί συγγραφείς, θεώρησε ότι θα ήταν χρησιμώτατο να περιλάβη και την σύγχρονη ινδική σκέψη ως τον Radhakrishnan, γιατί ήθελε να καταδείξη πόση θαυμαστή συνέχεια παρατηρείται στην Ινδική διανόηση από την βεδική εποχή ως τα σήμερα. Τέλος, συμπεριέλαβε εκτός κειμένου και 20 εικόνες. Τις επέλεξε από διαφάνειες που του προσέφερε ευγενικά προ ετών η Ινδική Αρχαιολογική υπηρεσία. Η επιλογή έγινε έτσι ώστε να δουν οι αναγνώστες τα κύρια σύμβολα του ινδικού στοχασμού και μερικές βασικές εκφράσεις από το ξεκίνημα και την εξέλιξη της ινδικής τέχνης, άμεσο απαύγασμα του ίδιου του στοχασμού, του οποίου αντανακλούν όλο τον άκρως αφηρημένο χαρακτήρα.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Item type Current location Call number Copy number Status Barcode
Books Books Δημοτική Βιβλιοθήκη Ζωγράφου
Κεντρική Βιβλιοθήκη
181/ΒΕΛ (Browse shelf) 1 Available 10092

Σανσκριτικό γλωσσάριο: σ. 429-447.

Βιβλιογραφία: σ. 453-462.

Παραπομπές: σ. 463-473.

Στο βιβλίο του ο συγγραφεύς περιγράφει την γένεση και την εξέλιξη της ινδικής σκέψεως σε μια περίοδο που εκτείνεται από το 1500 π.Χ. ως τα σήμερα. Σκέφθηκε ότι εκείνο που έχουν περισσότερο ανάγκη οι ενδιαφερόμενοι για το θέμα, Έλληνες αναγνώστες, είναι ένα ευρύ διάγραμμα της ινδικής φιλοσοφίας που να χρησιμεύη σα σύστημα συντεταγμένων και όργανο προσανατολισμού. Χωρίς αυτό είναι δύσκολη, αν μη αδύνατη, η κατανόηση έργων πάνω σε πιο ειδικευμένα θέματα.
Ο συγγραφεύς όμως δεν θέλησε να περιορισθή σ αυτό τον αντικειμενικό σκοπό. Επεδίωξε, ανάμεσα στην κατάταξη εννοιών και ιστορικών περιόδων, να ερμηνεύση το βαθύτερο πνευματικό μήνυμα της Ινδίας. Εκεί όπου ήταν τούτο δυνατό, για να το καταστήση πιο εύληπτο, προσέφυγε σε αντιπαραβολές και συγκρίσεις με ανάλογες αρχαίες ελληνικές ή δυτικο-ευρωπαϊκές φιλοσοφικές και επιστημονικές αντιλήψεις. Θεώρησε ότι ο αμοιβαίος φωτισμός θα συντελούσε στην ανετώτερη αφομοίωση του κειμένου από τον αναγνώστη. Θα έδιδε επίσης την ευκαιρία, ιδιαίτερα στους νεώτερους, να νοιώσουν καλλίτερα ποια ήταν η βασικώτερη συμβολή των αρχαίων προγόνων μας στην εξέλιξη της ανθρώπινης σκέψεως και γιατί ο κόσμος όλος θεωρεί ότι στη χώρα μας για πρώτη φορά χειραφετήθηκε ο ανθρώπινος νους. Ταυτόχρονα όμως, η σύγκριση θα βοηθούσε τον αναγνώστη να καταλάβη γιατί τα τελευταία χρόνια θεωρείται απαραίτητη η υιοθέτηση πολλών από τις βασικές αντιλήψεις του ινδικού στοχασμού και γιατί αυξήθηκε το ενδιαφέρον προς αυτόν.
Το βιβλίο περιλαμβάνει 37 κεφάλαια κατανεμημένα σε επτά μέρη. Σ αυτά προστίθενται, εκτός από τον πρόλογο, εκτεταμένες εισαγωγικές παρατηρήσεις, όπου δίδονται τα γενικά χαρακτηριστικά της ινδικής σκέψεως, επίλογος και σανσκριτικό γλωσσάριο. Ο συγγραφεύς προτίμησε να περιλάβη τόσο την ινδουϊκή σκέψη, όσο και την βουδδική που είναι δύο διαφορετικά πράγματα.
Επίσης, αντί να σταματήση στην Μεσαιωνική φιλοσοφία όπως πράττουν πολλοί συγγραφείς, θεώρησε ότι θα ήταν χρησιμώτατο να περιλάβη και την σύγχρονη ινδική σκέψη ως τον Radhakrishnan, γιατί ήθελε να καταδείξη πόση θαυμαστή συνέχεια παρατηρείται στην Ινδική διανόηση από την βεδική εποχή ως τα σήμερα. Τέλος, συμπεριέλαβε εκτός κειμένου και 20 εικόνες. Τις επέλεξε από διαφάνειες που του προσέφερε ευγενικά προ ετών η Ινδική Αρχαιολογική υπηρεσία. Η επιλογή έγινε έτσι ώστε να δουν οι αναγνώστες τα κύρια σύμβολα του ινδικού στοχασμού και μερικές βασικές εκφράσεις από το ξεκίνημα και την εξέλιξη της ινδικής τέχνης, άμεσο απαύγασμα του ίδιου του στοχασμού, του οποίου αντανακλούν όλο τον άκρως αφηρημένο χαρακτήρα.

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.
Koha by